Zveza slovenske podeželske mladine skupaj s partnerji sodeluje pri projektu na področju zdravja mladih: “Zdravo, mladi!” V Postojni je med 18. in 21. aprilom 2024 potekal »Trening za trenerje na področju zdravja mladih«. Trening je organiziralo Mladinsko združenje za promocijo zdravja v okviru projekta Zdravo, mladi. Partnerji projekta smo Zveza Slovenske podeželske mladine, Društvo študentov psihologije Slovenije, Sekcija študentov zdravstvene nege in babištva, Društvo študentov farmacije Slovenije in Mladinska zveza Brez izgovora Slovenija – NoExcuse. Usposabljanje je bilo namenjeno mladinskim delavcem in prostovoljcem, ki se tekom svojega udejstvovanja in izvajanja programov mladinskih organizacij srečujejo s tematikami povezanimi z zdravjem ter preko le teh ozaveščajo mlade o pomembnosti zdravja in jim podajajo veščine za lažje spoprijemanje z izzivi s področja zdravja. V sklopu projekta bomo skupaj z društvom študentov psihologije, sekcijo študentov zdravstvene nege ter društvom študentov farmacije Slovenije organizirali tudi usposabljanje trening za trenerje, ki je brezplačno, si je pa svoje mesto potrebno rezervirati do nedelje, 7.4.
Na treningu smo sodelujoči spoznali metode in pridobili veščine, katere služijo kot orodje za boljši prenos znanja. Udeležilo se ga je 8 predstavnikov mladinskih organizacij ali organizacij za mlade, od tega smo bili predstavniki Zveze Urša Skube, Janja Bohte in Rene Paskolo Mlasko, skupaj z drugimi pa nas je bilo 8.
V uvodnem delu smo prisluhnili predstavitvi projekta in se med seboj spoznali na interaktivni način. Pri naslednji aktivnosti smo se preizkusili v organiziranju in razdelitvi nalog z namenom izdelave in izvedbe načrta – v dveh skupinah smo poskušali iz suhih špagetov in lepilnega traku narediti najvišji možen stolp. Naslednji tematski sklop je bil namenjen duševnemu zdravju mladih. Trenerka nas je skozi interaktivno razpravo vodila, k orisu osnov povezanih z duševnim zdravjem. Zastavili smo si vprašanja: Kaj je duševno zdravje?, Kaj vpliva na duševno zdravje pri mladih?, Kako lahko pozitivno vplivamo na duševno zdravje?. Rezultat naše razprave je plakat na sliki.
V prvem popoldanskem sklopu nas je čakala tema Splošno zdravje in zdravje mladih. V tem delu smo imeli možnost razprave z udeleženci preko metode akvarij. Sprva smo si udeleženci izbrali dixit karto ter v njej poiskali sporočilo, ki prikazuje zdravje z našega vidika. Za tem so bili trije udeleženci povabljeni v krog oz. v akvarij, kjer smo si izmenjali svoja mnenja in ideje.. Udeleženci v akvariju smo se po intuiciji menjali, glede na to kako suvereno se je posameznik počutil k prispevanju v razpravo. Preko metode smo si učinkovito izmenjali izmenjavo mnenja, saj je metoda dajala pogovoru red, majhnost skupine pa je omogočala bolj odprto, aktivno in intenzivno razpravo.
Zadnji sklop je potekala na temo motiviranja mladih o zdravem življenjskem slogu. Udeleženci smo se pogovarjali o dejavnikih tveganja in varovalnimi dejavniki, ki vplivajo na naše zdravje. Pod dejavnike tveganja spadajo socialni, duševni in biološki dejavniki, kateri nas izpostavljajo elementom, ki destruktivno vplivajo na naše zdravje. Primeri dejavnikov tveganja: dostopnost alkohola in cigaret, slabe prehranjevalne navade v družini, pomanjkanje infrastrukture za rekreacije ipd.. Na drugi strani pa obstajajo varovalni dejavniki, ki zagotavljajo pozitivno ohranitev vitalnosti in krepitev življenjske energije. Mednje spadajo: kvaliteta šolskega obroka, pozitivni vzorci komunikacije v družini, število športnih društev v kraju ipd.
Po poštenem spancu in hranljivem zajtrku je sledil nov dan, ki je bil namenjen vlogi trenerja Prvi sklop smo namenili izkustvenem učenju. Kot pomemben zaključek lahko izpostavimo pomembnost izkustva in s tem združevanja tehnik podajanja informacij, saj s tem dosežemo večji učinek. Zakaj? Učenci ali bodisi udeleženci programov si v povprečju zapomnijo zgolj preko poslušanja le 4% vsebine, preko branja 20% vsebine in preko videnja oz. samega izkustva kar 80 % vsebine.. Predstavljen nam je bil tudi model Kolbovega cikla, ki velikokrat velja kot osnova izkustvenega učenja. Kolbov cikel je sestavljen iz štirih stopenj; konkretna izkušnja, refleksija, aktivna eksperimentacija in prenos abstraktne informacije v realnost. Trenerjem lahko le ta lahko služi kot model za planiranje mikro in makro delavnic.
Več si lahko preberete na tej povezavi.
V sklopu pred kosilom kosilom smo pogledali v našo ciljno publiko – mlade. Soočli smo se z vprašanji: Kaj vpliva na njihovo odločanje skozi odraščanje? Kako si sledijo različni aspekti telesnega, kognitivnega, čustvenega in socialnega razvoja – Pogovor je tekel predvsem o tem kako je potrebno upoštevati te elemente pri oblikovanju aktivnosti in podajanju znanja, saj se razvoj in aspekti razlikujejo v različnih starostnih skupinah.
Po kosilu smo delali na temah: Mikro in makro načrt, trening, učna seja itd.. Makro načrt delavnice je sestavljen iz različnih tematskih sklopov, katerih želen rezultat je dosežen cilj katerega smo si predhodno zastavili. Za uspešno doseganje ciljev pa je potrebno osnove elemente razdeliti v več posameznih mikroelementov. Posamezni bolj specifični tematski sklopi in aktivnosti v le teh so pomembni koraki do cilja. Po osvojenih teoretskih osnovah smo se sami preizkusili v pripravi Makro načrta, katerega smo naslednji dan razdelali v z mikro načrt.
Zadnja delavnica je bil bolj sproščene narave. Iz učilnice smo se preselili ven na sonce in ob siju njegovih žarkov spoznavali kdo so mladinski delavci, mladinski voditelji, mladinske organizacije in organizacije za mlade. Skozi razpravo smo spoznali smernice, ki naštetim omogočajo dobro delovanje. Sledila je večerja in druženje.
V soboto smo dan začeli preko spoznavanja (ne)kemičnih zasvojenosti. Srečali smo se z osnovami delovanja možganov ter vlogo dopamina. Če povemo enostavno je dopamin je hormon nagrajevanja, ki se sprosti kadar naredimo nekaj dobrega za naše telo. V telesu je (bil) sicer prisoten z namenom “nagrajevanja”: sprosti se ob hranjenju, spolnosti in iskanju zavetja, predstavlja nekako vir preživetja. Zavedati pa se moramo, da dan danes v našem okolju prevladuje veliko dejavnikov tveganja, ki omogočajo njegovo sproščanje. Ti so lahko kratkoročni – uporaba socialnih omrežji, sladkarije, omamnih sredstvih… in dolgoročni – delo, šport, skrb za zdravje, gradnja odnosov…. Seznani smo se z nekaterimi zanimivimi podatki kot na primer: dokazano je, da imajo, osebe dovzetne za uporabo hitrih dopaminskih stimulatov, manj aktivne receptorje za dopamin, kar pa v praksi pomeni, da potrebujejo veliko več stimulacije in aktivnosti, da dosežejo zadostno mero sproščenega dopamina in s tem recimo temu nagrado oz. zadovoljstvo.
V skupinah smo proučili poljudno strokovne članke s področja razvoja možganov mladostnikov ter s tem povezanega vedenja. Po pregledu smo ostalim udeležencem poročali ugotovitve. Kot ključno znanje za razumevanje mladih in ustrezno oblikovanje aktivnosti v kater jih vključujemo prepoznavamo ravno razumevanje procesa razvoja možganov ter s tem povezanega vzpostavljanja zdravih navad. Mladi so zaradi nerazvitosti možganov podvrženi k večji ranljivosti ter sprejemanju tveganih in neracionalnih odločitev. Ravno zato je pomembno, da mladim tekom odraščanja zagotavljamo varna, spodbudna in prilagodljiva okolja, ki jih bodo spodbujala k vzpostavljanju zdravih navad ter s tem k zadovoljevanju dopaminskih potreb preko športa, socializacije, branja…
V nadaljevanju dneva smo se posvetili ustvarjanja lastnega mikro načrta za delavnico. Podeželci smo se združili v ekipo ter pripravili mikro načrt za tematski sklop z naslovom:; Zdrav življenjski slog 1. Določili smo namen, cilje, ter izbrali metode preko katerih bi želeli nasloviti obravnavano temo.
Zadnja tematski sklop v tem dnevu je bil namenjen socialnemu marketingu, s katerim lahko promoviramo pozitivno naslavljanje tematik zdravja ter s tem ravnanja družbe in s tem dolgoročno spodbujamo zdravo družbo. Udeleženci smo bili postavljeni pred izziv – oblikovati sporočilo, ki bo naslavljajo specifično skupino ljudi – mladi, mladinski delavci in odločevalci.. Omenjene specifične skupine – ciljno publiko smo preučili ter oblikovali njihove profile. Na dan so prišle zabavne in zanimive ideje v oblikah filma in plakata.
Sobotni večer je bil namenjen dokončanju mikro načrta, katerega smo Urša Janja in Rene že pridno končali tekom popoldneva, zato smo preostanek dneva izkoristil za nabiranje sončnih žarkov in dihanje morskega zraka in pa seveda sladoled, kar je bila zaslužena sprostitev ob zaključku dneva.
V nedeljo je sta sledili še sklepna tematska sklopa treninga: predstavitev mikro načrtov ter zaključna evalvacija. Nad predstavljenimi mikro načrti smo bili vsi navdušeni, zahvala za to pa gre zagotovo tudi vsem trenerkam – Mojci Čeh, Mii Zupančič, Nini Kampelj Lukman ter Juliji Viti Glas. Kljub temu, da smo na trening prišli v večini kot popolni neznanci smo spletni trdna poznanstva, ki so pustila poseben pečat v naših srcih. Zagotovo se še srečamo.
Janja Bohte o treningu:
“Do pred kratkega so mi bili termini “mikro načrt”, “Kolbov cikel” ali pa “socialni marketing” še španska vas. Po štirih dneh učenja z izvrstno ekipo trenerk, ki z veseljem delijo svoje znanje, pa sem tudi sama pridobila nekaj več samozavesti na tem področju. Usposabljanje mi je dalo ogromno znanja, ki ga bom izkoriščala v prihodnje. Predvsem pa sem pobližje spoznala kaj zares pomeni opravljati delo trenerja mladih, ki ga sedaj še toliko bolj cenim.”
Urša Skube o treningu:
“Trening je bil krasna priložnost za spoznavanje morda še ne tako poznanih organizacij ter mladinskih delavcev in predstavnikov le teh. Želela bi, da se v prihodnosti prepozna pomen mladinskega dela in delovanja mladinskih organizacij in organizacij kot enega izmed ključnih vidikov za doseganje in oblikovanju zdravega življenjskega sloga mladih. Na treningu smo sodelujoči spoznali metode in pridobili veščine, katere služijo kot orodje za boljši prenos znanja.”
Rene Paskolo Mlasko o treningu:
“Sprva sem se treninga zelo veselil, a ko sem prvič prišel v učilnico nisem začutil prevelike evforije. Ni nas bilo dosti in dinamika je bila okorna. A pregovori služijo svojemu namenu in tudi te knjige ne bi smel soditi po platnici. Hitro po uvodu smo z udeleženci razvili kemijo, katera je gradila močne vezi. Med sabo smo se bodrili in učili iz izkušen. Za dobro dinamiko in aktivni prenos znanja pa so poskrbele trenerke: Nina, Mojca, Julija Vita in Mia. Za izkušnjo sem zelo hvaležen, saj mi je dal vsakodnevno uporabne kompetence, katere si želim še nagradit skozi izzive in pustiti pozitivni odtis.”
Zapisal: Rene Paskolo Mlasko
“Aktivnost se izvaja s pomočjo Ministrstva za zdravje in Mladinskega združenja za promocijo zdravja.”