Po sestanku na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, dne 14. februarja, kjer nismo našli ustrezne rešitve za problematiko omejujočega zgornjega praga 165.000 eur standardnega prihodka (v nadaljenjanju SO) pri intervenciji IRP24 – Podpora za vzpostavitev gospodarstev mladih kmetov, vam posredujemo predlog rešitve.
Ker s sklepom sestanka, da se bo problematika reševala šele pri spremembi Strateškega načrta (predvidoma šele konec leta), ne moremo biti zadovoljni, smo poiskali rešitev, ki bi morala rešiti navedeno problematiko.
UREDBA (EU) 2021/2115 EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA, z dne 2. decembra 2021, o določitvi pravil o podpori za strateške načrte, ki jih pripravijo države članice v okviru skupne kmetijske politike (strateški načrti SKP) in se financirajo iz Evropskega kmetijskega jamstvenega sklada (EKJS) in Evropskega kmetijskega sklada za razvoj podeželja (EKSRP), ter o razveljavitvi uredb (EU) št. 1305/2013 in (EU) št. 1307/2013, v členu 119 (Sprememba strateškega načrta SKP), v točki 9, navaja:
Države članice lahko z odstopanjem od odstavkov 2 do 8 ter 10 in 11 tega člena kadar koli naredijo in začnejo uporabljati spremembe elementov svojih strateških načrtov SKP, ki zadevajo intervencije iz naslova III, poglavje IV, vključno s pogoji za upravičenost takih intervencij, če s tem ne povzročijo sprememb ciljnih vrednosti iz člena 109(1), točka (a). Komisijo o teh spremembah uradno obvestijo najpozneje takrat, ko jih začnejo uporabljati, in jih vključijo v naslednji zahtevek za spremembo strateškega načrta SKP v skladu z odstavkom 1 tega člena.
Naslov III se nanaša na Skupne zahteve in vrste intervencij, poglavje IV pa na Vrste intervencij za razvoj podeželja.
Ker intervencija IRP24 – Podpora za vzpostavitev gospodarstev mladih kmetov, spada ravno v ta sklop, je ustrezna rešitev odstranitev zgornjega praga 165.000 eur SO, s čimer ne vplivamo na razrez sredstev v Strateškem načrtu. S tem ne vplivamo niti na obseg potencialnih prejemnikov sredstev, saj je le ta izračunan na podlagi dodeljenih sredstev.
Ker je predvidena seja Odbora za spremljanje izvajanja skupne kmetijske politike marca, razpis za omenjeno intervencijo pa bi naj bil šele junija, je primerno in transparentno, da o predlagani spremembi glasuje Odbor na prvi seji Odbora za spremljanje izvajanja skupne kmetijske politike, ministrstvo pa pripravi ustrezen popravek in primerno izvedbeno uredbo.
S tem državi članici – torej Sloveniji ni potrebno čakati na spremembo Strateškega načrta SKP, temveč reši problematiko takoj, spremembo pa vnese v zahtevek za spremembo strateškega načrta, ko se bo ta spreminjal.
To pomeni, da čisto vsakemu potencialnemu mlademu prevzemniku omogočimo dostop do močno potrebnih zagonskih sredstev. Zagotovo se tudi Evropska komisija zaveda, da praktičo nespremenjen odstotek mladih prevzemnikov od leta 2005, ki znaša 4,6 %, in je pod evropskim povprečjem, ter dejstvo, da na enega mladega gospodarja pade 12 nosilcev kmetij, ki so starejši od 55, kažejo na prepotrebno generacijsko prenovo. Pri tem pa naj še enkrat izpostavimo podatke Evropske investicijske banke, ki ocenjuje položaj slovenskih mladih kmetov pri dostopu do kapitala, kot enega najtežjih in najdražjih.
S tem lahko skupaj naslovimo enega izmed ključnih ciljev, ki si ga je zadalo ministrstvo: generacijska prenova, ne le na papirju, ampak tudi z dejanji.
Z napisanim smo že seznanili Ministrstvo za kmetijstvo gozdarstvo in prehrano. Sporočili so, da bodo našo pobudo preučili in nam bodo podali pisni odgovor. Ko bomo odgovor prejeli ga bomo delili z vami.