/…/”Ne vem kako vklopim motor traktorja, kako se pripeljem domov in zaustavim traktor…, vem samo to, da za hlevom ne morem izstopiti iz kabine traktorja, telo je neodzivno, kot guma, adrenalin je popustil, nastopil je šok, a jaz sem živ./…/ (iz kolumne Skozi oči mladega kmeta)
»Velikokrat slišimo in beremo podobne zgodbe, zgodbe nezgod pri delu s traktorjem. Zgodbe, ki se ne bi smele zgoditi. Pa se. Mlajšim ali starejšim, izkušenim ali novincem, ženskam ali moškim – nesreča ne izbira. V želji po večji varnosti na našem podeželju, vas skupaj z DPM Spodnje Savinjske doline, AMZS in Zavarovalnico Triglav vabimo na Vransko na Center varne vožnje. Preizkusili se boste lahko v različnih praktičnih delavnicah varne vožnje.«, so zapisali v Zvezi slovenske podeželske mladine, ko so člane društev podeželske mladine in druge mlade in manj mlade s podeželja vabili, da nedeljo preživijo ob spoznavanju nevarnosti pri delu s traktorjem, predvsem pa ob vadbi kako varno delati oz. voziti s traktorjem in priključnimi stroji.
180 mladih in manj mladih se je v nedeljo 8. avgusta 2021 zbralo na Vranskem, kjer so lahko vadili, praktično in varno – na poligonu in ob spremstvu ter pod budnim očesom inštruktorjev AMZS. Nekatere vaje so štele tudi za spretnostjo vožnjo in zmagovalci so odšli domov z uporabnimi darili. Na dogodku je bilo moč prisluhniti tudi kratkemu predavanju g. Marjana Dolenška iz Kmetijsko gozdarskega zavoda Ljubljana, ki je udeležence spomnil na pomen varnostnega pasu in varnega dela s kardansko gredjo.
Varna vožnja s traktorjem in vlečenimi priključnimi stroji
Traktorski priključni stroji postajajo vse večji, vlečejo jih vse večji traktorji in ne le delo z njimi, tudi transportna vožnja po cesti postaja vse bolj zahtevna, posebej še, če so njihove mere na meji največjih dovoljenih širini in višin. Kako voziti, da ne bi ogrožali drugih udeležencev v prometu, da ne bi zapeljali preko robu pločnika, da bi varno peljali skozi ozko križišče, kako je s sledljivostjo priključnega stroja traktorju in še in še. Na poligonu so lahko udeleženci vadili vožnjo s traktorji, ki so imeli pripete vlečen dvostranski pobiralni zgrabljalnik v transportnem položaju, trosilnik gnoja in cisterno za gnojevko.
Varno s sprednjimi in zadnjimi nošenimi priključnimi stroji
Spredaj in zadaj nameščeni priključni stroji so na večjih sodobnejših traktorjih na poklicnih kmetijah prej standard kot pa ne. Pa naj gre za kombinacijo sprednje in zadnje kosilnice. Sprednjega in zadnjega stroja za obdelavo tal ali pa kakšno drugo kombinacijo. Zgradbe in ceste pa ostajajo praviloma enake. Kako voziti varno ob sočasnem upoštevanju sprednjega in zadnjega stroja? Kako parkirati vzvratno pa ne pozabiti, da je spredaj še kaj več kot sprednja prema traktorja? Udeleženci so vadili tako vožnjo v ovinek in med ovirami (stožci), kot parkiranje naprej in vzvratno ob le nekaj prostega cm prostora levo in desno.
Varno in spretno s sprednjim nakladalnikom in gozdarsko prikolico
Pri uporabi sprednjega nakladalnika, kakor tudi nakladalnika gozdarske prikolice mora uporabnik delati tako varno kot tudi spretno. Za varno delo mora upoštevati napotke za varno delo v navodilih za spretno delo pa se je mogoče usposobiti le z vajo. Na Vranskem so udeleženci vadili s sprednjim nakladalnikom z nalaganjem tovora naloženega na paleti, ki so ga predstavljale obtežilne vreče za silos, tako pri padcu s palete ni bilo škode, a to se ni dogajalo, je bilo pa na cm natančno odlaganje palete večinoma kar hud zalogaj. Pri dvigalu gozdarske prikolice so udeleženci vadili z daljinskim krmiljenjem (krmilna naprava za pasom uporabnika) in prelagali in zlagali pnevmatike, čim bolj natančno.
Zaviranje in umikanje na mokri podlagi
Čeprav se zdi, da so mokra cesta in neustrezne reakcije le problem voznikov osebnih avtomobilov, pa temu še zdaleč ni tako. Na mokri cesti in ob tem še pred oviro, ki se ji je potrebno izogniti, se lahko znajdejo tudi traktoristi. Za pravilno reakcijo oz. ravnanje pa je potrebno vaditi in na poligonu, ki ga sproti moči voda iz šob na robu steze, ovire pa predstavljajo stožci, je to mogoče vaditi varno. Na voljo je bil »solo« traktor (brez priključnega stroja) in traktor z nameščeno sejalnico za strnjeno setev.
Osebni avto s priklopnikom
Osebni avto s priklopnikom, naj si bo s priklopnikom za privoz živali ali za prevoz tovora je na številnih kmetijah sestavni del mehanizacije, posebej za daljše prevoze lažjih tovorov od traktorskih. Voziti osebni avto s težjim priklopnikom od lahkega priklopnika pa ni enako kot voziti traktor s priklopnikom, sploh pa ne enako kot voziti samo avto. Tudi pri vzvratni vožnji avtomobila s priklopnikom imajo sicer izkušeni traktoristi lahko kaj hitro težave, pa tudi ko je potrebno v sili zavirati, se kombinacija obnaša drugače kot pa »solo« avto. Za oboje sodobni avtomobili nudijo kar nekaj asistenčnih sistemov, ki so jih udeleženci lahko preskusili na poligonu. Tako samodejno krmiljenje koles avtomobila (vrtenje volana) glede na izbrano smer gibanja priklopnika in samodejno zaviranje in zaustavitev vozila pred oviro. Za vadbo sta bila na voljo enoprostorec s priklopnikom s cerado in »pick up« s priklopnikom za prevoz živali.
Napake na traktorjih, pnevmatike in simulator vožnje
Sodelavci AMZS so obiskovalcem razlagali najpogostejše napake, ki jih opažajo pri tehničnih pregledih traktorjev, ponudnik pnevmatik je predstavljal različne pnevmatike in njihovo pravilno izbiro, zainteresirani pa so lahko sedli pred simulator in brez skrbi za resnični izlet s proge lahko tekmovali oz. dirkali s parkovnimi kosilnicami.
Varnostni pas – vez z življenjem
Brez varnostnega pasu v avtomobilu? Tega si praktično ni mogoče predstavljati, kaj pa v traktorju? Pri traktoristih je uporaba varnostnega pasu prej izjema kot pravilo. Tudi v traktorjih, ki so bili dani v promet (prodani kot novi) po 1.1.2004 in ki morajo imeti v skladu s predpisi o ugotavljanju skladnosti (homologaciji) nameščene varnostne pasove, se le ti redko uporabljajo, za starejše pa trenutno še niso predpisani. In tako se vedno znova zgodijo nezgode, ko voznik pri prevračanju konča pod traktorjem, kljub kabini ali varnostnemu loku. Letos že dva. Ko se vozilo začne prevračati, gre telo po svoje in misel, da se bomo prijeli za volan, je samo iluzija. Na Vranskem so obiskovalci lahko videli kako je mogoče tudi na stare traktorje namestiti dvotočkovni samodejni varnostni pas in preskusili kako varnostni pas zadrži osebo na sedežu, ko se vozilo prevrača, ko so sedli v prevračalnik, ki jih je obrnil na glavo.
Varno s kardansko gredjo
Kardanska gred je vez med traktorjem in priključnim strojem za prenašanja vrtilnega momenta oz. vrtenja. Mora pa imeti nameščene varovalne dele (zaščito), ki preprečijo, da bi človek prišel v stik z vrtečimi se deli (teleskopskimi gredmi, križnimi zglobi). A žal je na kmetijah množica kardanskih gredi s poškodovani varovalnimi deli ali pa so povsem brez zaščite. In ko se človek približa taki vrteči se kardanski gredi, mu lahko hitro zagrabi obleko in … Prikaz tega so obiskovalci lahko videli v živo, ko je nezavarovana kardanska gred v trenutku navila obleko, ki jo je demonstrator približal z daljšo palico. Prikazana pa je bila tudi kardanska gred z vso potrebno varovalno opremo oz. zaščito in kako jo pravilno uporabljati.
Sliki, oz. prikazu v živo verjamemo bolj kot tisoč besedam. Foto Anne Marie Valentar.
Po enoletni prekinitvi zaradi zdravstvenega stanja so na letošnjem 2. dogodku poleg organizatorjev, to so Zveza slovenske podeželske mladine, Zavarovalnica Triglav in AMZS, sodelovala še podjetja Gorenc, Agrotech, Interexport, Itro, Trisa, Profi kmet, Sip, Farmtech, Famm in Kmetijsko gozdarski zavod Ljubljana. Dogodek je potekal na prostem, a ob doslednem upoštevanju urepov za preprečevanje okužb s korona virusom, oz. izpolnjevanju pogojev PCT. Organizatorji so že napovedali, da stremijo k vsakoletni organizaciji dogodka neVARNO S TRAKTOJEM, zato lahko z gotovostjo rečemo, da se bomo v letu 2022, z še bogatejšim programom, ponovno srečali na Vranskem.
Marjan Dolenšek
KGZS – Zavod LJ
»Objavljeno v reviji Kmetovalec št. 9/2021«
Ostale fotografije: Julija Kordež